lördag 13 november 2010

När maten styr livet

Har definitivt varit där. Undvikit att träffa vänner för att jag inte har kunnat väga och kaloriberäkna maten vi förmodligen skulle äta. Hellre stannat hemma en kväll istället för att träffa pojkvännen för att inte riskera avvika från min matplan.

Läste på ett ätstörningsforum förut och läser på tjejbloggar om tips på hur man ska lyckas låta bli att äta i sociala sammanhang. Folk är smarta. Ätstört folk är ännu smartare.

Funderar fortfarande på om det verkligen är så viktigt att gå ner i vikt. Här går jag omkring och känner mig mindre glad än vad jag skulle kunna vara bara för att jag inte väger min drömvikt. Men den där vikten är så förknippat med så mycket glädje! Minns när jag vägde 5 kg mindre förra hösten, vilken känsla att mina smalbyxor hängde på höfterna och var lösa i rumpan! Känner nästan lyckoruset bara jag tänker på det nu. Men samtidigt: tänker på vikt, kropp och mat, ja vad kan det vara, en timme per dag? Fast mer nu när jag börjat skriva här.

Angående bloggen så har jag funderat på att börja skriva i säkert ett år. Men tvekat om det verkligen är bra att börja skriva en viktblogg när målet är att bli normal, bli normal i huvudet och inte vara ätstörd. En normalätare skriver ingen viktblogg. Men jag har hela tiden känt behovet att skriva av mig om mina tankar. Kanske lär jag mig nåt på vägen. Så nu blev det en blogg.

Jo vad höll jag på att säga, ja just det… Är det värt det? Tråna efter den där vikten och lägga så mycket fokus på att försöka nå den. Är det inte bättre att lägga fokus på att må bra och vara nöjd med så som jag se ut nu? Är inte överviktig enligt BMI. 23,9 ligger jag på och mellan 18,5 och 24,99 är normalvikt. Visserligen ligger jag i överkant, men å andra sidan har jag tränat styrketräning i flera år och har skapligt med muskler. Jag kanske ska fokusera på att vara nöjd istället? Ja det borde jag ju så klart. Men klarar inte det än (kanske när jag är ännu äldre än 28 år och smartare). Smalkänslan är för underbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar